Filtr pevných částic je strašákem velkého počtu majitelů naftových vozidel. Ostatně se není čemu divit, jelikož jeho výměna je finančně nákladná. Kontrolka DPF nás samozřejmě upozorňuje na spotřebu samo regenerace, kterou musí samotný řidič podpořit správným způsobem jízdy. Pamatujte, že prevence je i v tomto případě mnohem lepší než následná léčba.
Problémům s DPF lze samozřejmě předcházet
Již při samotném nákupu naftového vozidla berete na vědomí, že se k němu budete muset chovat s náležitou opatrností a dodržovat určitá pravidla. Pokud s vozem budete hrát zvláštní hru na spotřebu nebo naopak jen poskakovat v městském provozu, tak se regenerace filtru pevných částic nikdy nedostaví v požadované míře.
Je to dáno tím, že účinná regenerace filtru probíhá pouze při dostatečných otáčkách v konstantním držení. To znamená, že je nutné vyjet na dálniční úsek. Kupující by se tedy měl už na samotném začátku nákupu rozhodnout o tom, zda je dieselový motor právě pro vás tou nejlepší cestou.
Koukejte na spotřebu paliva
Pokud je to možné, sledujte na svém palubním počítači aktuální spotřebu pohonných hmot. Je to jeden ze zřetelných ukazatelů, že váš vůz potřebuje vypomoct a hlásí se o okamžitou regeneraci. Navýšená spotřeba pohonných hmot je jedním z ukazatelů, že ve vašem voze započala regenerace a s tím je nutné k celé operaci přistupovat.
Vyhnete se tak zbytečným problémům. Nebojte, nárůst paliva se zvedá až o 200 %, takže si ho nelze nevšimnout. V průběhu regenerace se spotřeba nemění ani v průběhu volnoběhu. Jakmile se hodnota spotřeby vrátí do normálu, je to jasný signál toho, že regenerace filtru pevných částic proběhla v pořádku. Nevypínejte však motor a nechte otáčky běžet ještě několik kilometrů, ať se může výfukový trakt dostatečně ochladit. Průměrně se tak děje každých 800 kilometrů.
Regeneraci nepřerušujte
V průběhu regenerace za žádných okolností nevypínejte motor a v cestě pokračujte i kdyby bylo nutné celou trasu neplánovaně prodloužit. Příliš časté přerušování regenerace vede k rapidnímu snižování životnosti filtru. Snažte se, aby vždy kompletně vyhořely veškeré saze najednou.
Auto bez DPF
Auto bez DPF je sice řešení, jak se úplně vyhnout této problematice. Dokonce na trhu existuje hned několik servisních středisek, kde vám ho dokážou za několik málo tisíc demontovat, ale tím si jen oddálíte nevyhnutelné. Bez DPF neprojdete technickou prohlídkou a navíc riskujete pokutu při běžné silniční prohlídce, jelikož naftové vozidlo bez filtru pevných částic nesmí na pozemní komunikaci. Mnohem lepším řešením, když už regenerace selhává a autu se snižuje výkon, je objednání na čištění nebo renovaci pod odborným dohledem. Není tedy třeba hned kupovat filtr pevných částic nový.
A jak je to s náhradním vozidlem
Pokud se obáváte, že vás bude návštěva servisu stát automobil na několik dní, nemusíte. Každý majitel vozu má nárok na náhradní vozidlo po celou dobu servisní opravy. Náhradní vozidlo získáte ve stejné třídě i tipu vozidla, takže o svého každodenního pomocníka rozhodně nepřijdete. Věnujte filtru dostatečnou pozornost i včasnou péči a nebudete muset investovat deseti tisíce do jeho oprav.