Jste hrdým majitelem veterána, nebo jste si pořídili historický kousek na čtyřech kolech? Dokud jen stál v garáži, nebylo třeba nic řešit, když s ním ale teď budete chtít vyrazit na silnice, nastává problém. Bez pojištění na ně vyjet nesmíte. S veterány je to stejné jako s běžnými automobily.
Stará vozidla nepatří jen na vrakoviště
S vozidly, která nám dlouhé roky sloužila, se loučíme jen těžko, s některými se loučit nechceme vůbec. Zachováváme je pro další generace. Taková vozidla rozhodně nepatří na vrakoviště nebo do šrotu, měli bychom si je hýčkat. Kromě toho jim ale musíme sjednat i vhodné pojištění. Bez povinného ručení se neobejdou, naštěstí takové pojištění bývá levnější než u běžných vozidel, se kterými na silnice vyrážíme denně.
Když se řekne veterán
Aby vozidlo mohlo být považováno za veterána i z hlediska pojišťovnictví, je třeba splnit několik podmínek. Jakých?
- Rok výroby vozidla je starší než 30 let.
- Musíte mít členství v klubu veteránů.
- Nezbytný je i mezinárodní certifikát FIA nebo FIVA.
- Nesmíte ho používat pro každodenní provoz.
- Vozidlo musí být plně funkční, ve výborném technickém stavu, bez moderní výbavy a nedobového vylepšení, s původním nebo dobovým motorem, převodovkou, ráfky a poklicemi, s karoserií bez koroze a celistvým lakem bez škrábanců a dalšího poškození.
- Pokud vše splníte a vozidlo je na základě klubové a krajské testace uznané jako veterán, je třeba ho také registrovat na příslušném úřadu samosprávy, kde vám přidělí registrační značku začínající písmenem „V“.
Jak si sjednat pojištění veterána?
Uznáním vozidla za veterána nic nekončí, teď si teprve můžete sjednat povinné ručení pro veterány. To bývá výrazně výhodnější než běžné povinné ručení, a to vzhledem k tomu, že s vozem vyrážíte na silnice jen výjimečně, jezdíte pomalu, bezpečně a opatrně. Počítejte ale s tím, že budete muset pojišťovně doložit:
- Historický průkaz vozidla
- Členský průkaz klubu veteránů
- Veteránskou registrační značku
Zpět na seznam článků