Tatra JK 2500 je zapomenutý skvost ještě z doby z Československa. Vypadá tak trochu jako luxusní Aston Marti, možná má nádech Ferrari. Jde ale o kupé, které navrhnul nadšený konstruktér v Československu jménem Július Kubinský a svůj úžasný projekt pojmenoval JK 2500. Začal na něm pracovat hned na začátku 50. let, ještě v době, kdy pracoval pro tehdejší podnik Karosa. Vůz nejprve také vznikal s požehnáním samotné Karosy, ale pak byl jeho vývoj pozastaven a Július Kubinský dokončil svůj automobil až v roce 1955 a to přímo u sebe v garáži a ve svém volném čase.
Vybavení pod kapotou
Možná vás až udiví, jaké díly se nachází pod kapotou ladné karoserie elegantního kupé. Přední náprava byla tehdy převzata z německého vojenského vozidla KdF a z úplně stejné produkce pochází také řízení. Bubnové brzdy vozu jsou zase stejné jako na Lancii Aurelia a zadní náprava auta je typu De Dion. Nejdřív byl tento vůz s motorem z Alfy a později byl vybaven osmiválcem Tatra. Základem celého vozu je velmi prostorový rám z bezešvých trubek, které konstruktér pořídil v běžném železářství. Opravdu minimum dílů bylo vyrobeno přímo na zakázku a celý vůz vznikal převážně ručně, jako třeba panely karoserie, na jejichž výrobě se tehdy podílel karosář Jan Heger.
Motor, srdce vozu
Srdcem se na prvních pár měsíců stal řadový šestiválec Alfa Romeo s čtyřstupňovou převodovkou. Tento motor byl jen dočasným řešením. Kubinský tehdy zrovna čekal na dokončení vývoje osmiválce o objemu 2,5 litru od značky Tatra. To je také jediný důvod, proč se tento vůz označuje jako Tatra JK 2500. Žádnou jinou součástku z Tatry v něm nenajdete a nikdy ve voze ani nebyla. Zabudovat motor do prostoru, kde se původně italský šestiválec nacházel, pochopitelně nebylo jen tak jednoduché. Potřeba rozměrných chladičů už odpadla, protože nový motor byl už chlazen vzduchem, ale přesto musel být prostor pod kapotou v dost velké míře upraven a přibyly výdechy na odvod horkého vzduchu.
Zrození Tatry 2500
První osmiválec od Tatry byl určen pro nákladní vůz 805 a disponoval nižším výkonem 75 koní. Vůz se v roce 1956 prezentoval v časopisu Svět motorů s názvem, Také to dovedeme. Na živo byl vůz odhalen dva roky na to v Kopřivnici. Kubinskému byla nabídnuta práce v Tatře a mělo být vyrobeno 5 produkčních kusů pro zákazníky. Po dvoutýdenním testování byl motor vyměněn za motor z Tatry 603 o výkonu 140 koní. Přibyly silnější brzdy a kola vlastní výroby určená pro přívod vzduchu k bubnům. JK 2500 jezdilo v této konfiguraci až 200 km za hodinu. O vůz se začaly zajímat i tehdejší úřady a i proto nakonec nikdy žádný produkční kus bohužel nevznikl. Jediným vyrobeným vozem zůstal prototyp, který si Julius Kubinský sám nechal a jezdil s ním 13 let po silnicích Československa. Pak vůz prodal a po autu se definitivně slehla zem. Neví se, komu byl vůz Tatra JK 2500 prodán a kde skončil. Pokud vás zajímá historie Tatry, stačí si ji přečíst.

