Škodovka, ve třicátých letech nazývaná ASAP aneb Akciová společnost pro automobilový průmysl, zavedla v roce 1934 moderní řadu automobilů. A to od nejmenšího k největšímu: Popular (lidový), Rapid (rychlý), Favorit (oblíbený, těšící se přízni) a Superb.
Kromě sjednoceného designu, procházejícího během dalších pěti let několika facelifty patrnými zvláště na přídi, je spojovala robustní a moderní konstrukce. Charakterizoval ji páteřový rám, v jehož předním rozvidlení spočíval motor, nezávislé zavěšení všech kol s napříč uloženými půleliptickými listovými pery (u Superbu vzadu zdvojenými) a motory přezbrojené z ventilového rozvodu SV na OHV a s vyjímatelnými vložkami válců. Po suchých, které nebyly v přímém kontaktu s chladicí kapalinou, nastoupily termicky efektivnější mokré a Škodovka tak o mnoho let předběhla řadu konkurentů včetně renomovaných zahraničních značek.
Před válkou však Škoda narazila na problém patentové ochrany, zákon totiž nepřipouštěl zaregistrování výrazů týkajících se obecných vlastností. Firemní právníci našli okliku: muselo by se prokázat, že v obecnou známost vstoupilo spojení konkrétních výrobků s tímto pojmenováním. A tak Mladoboleslavští obeslali vybrané zákazníky, kteří rádi stvrdili svoji spokojenost. Ochranná známka byla přiklepnuta a v roce 2001 ji Škoda Auto, a. s. oživila u nového modelu na prodloužené „čínské“ platformě Volkswagenu Passat. Další generace je na trhu od předloňska a vzniká dokonce i jako kombi.
Pokračování naleznete na webu veteran.auto.cz : Škoda Superb
Autor: Zdeněk Vacek


Zpět na seznam článků