V polovině šedesátých let minulého století se Fiat pustil do vývoje prvního vozu s předním pohonem a motorem vpředu napříč, Fiatu 128. Dalo se očekávat, že vedle velkosériové výroby nového modelu připraví Fiat také sportovní verzi, která by nahradila dosud vyráběný Fiat 850 Spider se zadním pohonem a karoserií Bertone. Fiat si novou koncepci s předním pohonem ověřoval na modelech Autobianchi Primula a A112 (italská značka Autobianchi patřila do koncernu Fiat).
Nuccio Bertone pověřil svého tehdejšího šéfdesignéra Marcella Gandiniho, aby pro Turínský autosalon 1969 připravil na podvozku Autobianchi studii otevřené barchetty, která by oslovila mladé lidi. Gandini už měl za sebou práci na nádherném kupé Lamborghini Miura a také koncept Autobianchi A112 Runabout svými atraktivními tvary zaujal. Gandini se nechal inspirovat závodními čluny a dodal vozu ostré rysy s klínovým profilem. Typickým prvkem byly světlomety zabudované do ochranného oblouku za sedadly. Motor z Fiatu 128 byl umístěn vzadu a poháněl zadní kola.
O dva roky později předvedla malá italská značka De Tomaso na autosalonu v Paříži koncept, nazvaný De Tomaso 1600. Kupé mělo karoserii Ghia, navrženou designérem Tomem Tjaardou, a motor ze závodního Fordu Escort. Jak se později ukázalo, vůz se značně podobal připravovanému sportovnímu modelu Fiatu. Těžko říci, zda šlo o náhodu nebo záměr, ale De Tomasova studie se stejně do výroby nedostala.
Pokračování naleznete na webu veteran.auto.cz : Fiat X1/9
Autor: Karel Haas


Zpět na seznam článků