Projekt reprezentačního vozu Gran Turismo (GT) zahájil v roce 1966 vývojový tým Citroënu, který vedl Jacques Né. Cílem tohoto projektu bylo vyvinout rychlejší a luxusnější verzi úspěšného modelu DS a vytvořit francouzský prestižní automobil, schopný snadno překročit dvěstěkilometrovou hranici. Citroën tehdy neměl k dispozici vlastní, dostatečně výkonný motor a musel se poohlédnout u jiných výrobců. Shodou okolností probíhala ve stejné době jednání o spolupráci mezi Citroënem a italskou továrnou Maserati, zmítající se ve finančních potížích. Na začátku roku 1968 převzal Citroën většinový podíl a koupí zbývajících akcií od rodiny Orsi v roce 1971 se stal stoprocentním vlastníkem Maserati.
Italský V6
Automobilka Maserati měla k dispozici vidlicové osmiválce s objemem 4,1 a 4,7 litru. Ty ale byly příliš velké a jejich objem byl navíc ve Francii zatížen vysokým zdaněním. Toto zdanění bylo zvlášť citelné u vozidel s motory o objemu nad 2,8 litru, což odpovídalo daňové kategorii 15 CV. Geniální konstruktér Maserati Giulio Alfieri dostal za úkol zmenšit velikost i objem motoru V8. V krátké době se mu podařilo postavit 3,1 litrový vidlicový šestiválec s rozvodem DOHC, jehož objem byl pak ještě snížen na konečných 2670 cm3. Celohliníkový motor C 114-1 měl maximální výkon 125 kW (170 k) při 5500/min a největší točivý moment při 6500/min. Do nového Citroënu byl montován otočený o 180 stupňů, takže nová pětirychlostní převodovka byla vpředu. Tento motor byl také používán ve sportovních vozech Maserati Merak a Ligier JS2.
Pokračování naleznete na webu veteran.auto.cz : Citroën SM
Autor: Karel Haas

Zpět na seznam článků