Ať už se jedná o osobní či nákladní automobily nebo, jako v našem případě, o motorky: vzduchové filtry hrají klíčovou roli pro bezchybný chod motoru a jeho součástí. Díky své membráně brání pronikání znečišťujících částic do vnitřního prostoru ústrojí, což by mohlo vést k jeho poškození a zkrácení životnosti. Pojďme se tedy blíže seznámit s těmito filtračními prvky, s jejich životností a s tím, kdy byste je měli vyměnit.
Na co je potřeba mít vzduchový filtr na motorku?
Motor a jeho součásti jsou pečlivě navrženou, vzájemně propojenou strukturou. Aby procesy, jako je spalování, samočištění nebo odvádění výfukových plynů, fungovaly tak, jak konstruktéři zamýšleli, je nezbytné, aby byla dodávána pokud možno jen ta média, která jsou pro jejich provoz nezbytná. Nikdo samozřejmě neočekává na silnicích podmínky jako v laboratoři, ale přesto je důležité, aby množství cizorodých látek zůstalo na zcela nízké úrovni.
Tento úkol plní mimo jiné vzduchový filtr. Protože spalovací proces vyžaduje kromě příslušného paliva také vzduch, musí být logicky nasáván z okolního prostředí. V tom okamžiku filtrační materiál zajišťuje, že se ve vrstvách filtru zachytí drobné předměty, jako jsou kamínky, listí, hmyz, prachové částice a mnoho dalších, a nedostanou se dál do spalovací komory.
Bez ohledu na to, zda je filtr vyroben z papíru, pěny nebo jiného materiálu, zůstává jeho úkol prostý a zároveň důležitý: odfiltrovat, a tím zastavit potenciálně škodlivá cizí tělíska.
Obrázky vzduchového filtru z webu autodoc.cz
Jak často je třeba filtr vyměňovat?
Filtry patří nepřekvapivě k součástkám v autě, které se poměrně rychle opotřebovávají. Jelikož stěny filtru mohou zachytit jen určité množství částic, časem se ucpou a znečistí, což znamená, že již nefungují tak dobře a spolehlivě jako při první instalaci.
Přibližná životnost se může lišit v závislosti na použitém materiálu. Papírové a pěnové filtry by se měly kontrolovat nejpozději po 5000 kilometrech a po ujetí 30 000 kilometrů by se měly vyměnit za nové díly. V případě filtrů vyrobených ze syntetické látky může být toto číslo podstatně vyšší, ale pravidelné kontroly jsou i tak nevyhnutelné. Životnost totiž může značně kolísat v závislosti na počtu najetých kilometrů, míře prašnosti a samotném stylu jízdy.
Jak poznáte, že jeho životnost skončila?
Nejjednodušší způsob, jak zjistit, zda vzduchový filtr již není v dobrém stavu a je třeba jej vyměnit, je vizuální kontrola. Pokud zaznamenáte zřetelné změny barvy, deformace a zejména nános prachu, špíny, sazí a jiných cizorodých prvků ve filtračním médiu, měli byste si pořídit novou součástku bez ohledu na možnou životnost.
V případě pochybnosti věnujte pozornost tomu, jak váš vůz běží a jakou má spotřebu paliva. Když si například při akceleraci všimnete, že se motor potýká s nedostatkem vzduchu, nebo když na palivoměru spatříte ručičku, která nezvykle rychle míří do červeného pásma, může to být důvodem k domněnce, že váš vzduchový filtr již nefunguje tak, jak by měl.
Buďte však dvojnásob pozorní, pokud si po výměně nevšimnete jednoznačného zlepšení: V takovém případě je třeba hledat chybu jinde.

Zpět na seznam článků