MUSTANG-SHOP.CZ - český e-shop s náhradními díly na Ford Mustang ročníky 1964 až 1973.        HUKR - království klasických automobilů v Brně.
Reklama:    Big Green Egg     |     Army shop     |     Povlečení české výroby     |     Sportovní vozy     |     Ráj aut     |     Vaše reklama zde?

 
MUSTANG-SHOP.CZ - český e-shop s náhradními díly na Ford Mustang ročníky 1964 až 1973.
 

 

 

 

( Váš banner zde? )

logo

K čemu slouží žhavicí a zapalovací svíčky?

Vyhledávání
Značka:
Model:
Karoserie:
Rok výroby:   
Výkon [kW]:   
Cena od: do:
Text:
Palivo:
Převodovka:
Pohon kol:
Najeto do:
Kraj:

(Více) (Méně)        

Hlavní menu
+ vložit veterána +
Ráj veteránů
novinky v nabídce
katalog prodejců
diskusní fórum
náhradní díly
recenze veteránů
rady při koupi
podpořte nás
napište nám
Přihlášení do systému
Login:
Heslo:


( zapomenuté heslo? )

+ registrace +


Partneři
Sportovní vozy - inzerce sportovních aut Ráj aut - inzerce nových i ojetých autužitečné odkazy
vážné nehody
zábavné hry
software pro prodejce
statistika webu


 

Přemýšlíte jak ušetřit za auto? S povinné ručení porovnání od Porovnej24.cz ušetříte až 30%!

Saywebpage.com – tvorba webu od 99Kč/měs. – Snadno & Rychle

Postaráme se o vybavení autoservisu – Homola.cz

Expresní čištění DPF. Vyřešíme problém s DPF/FAP – DPF-SOS.cz

Vybíráte pneumatiky? Testy a recenze zimních pneumatik.

Povinné ručení online

Povinné ručení online na vašeho veterána.

Nejlevnější povinné ručení na váš vůz platné ihned.


( Vaše reklama zde? )


Články
Jak ušetřit na provozu auta? Sjednáním toho nejlepšího povinného ručení
K čemu slouží žhavicí a zapalovací svíčky?
Čím si v dílně zvednout auto
další články
Doporučujeme prodejce

AUTA MOTOL

Auto Zrucký, spol. s r.o.


Ať už se jedná o vznětový anebo zážehový motor, oba mají společné to, že potřebují malou pomoc při startování. U dieselového motoru je to žhavicí svíčka, u benzinového zase zapalovací. Tyto malé součástky zaručují, že se směs vzduchu a paliva v pístu motoru vznítí, a tím vytvoří energii potřebnou k provozu. Proč a čím se však tyto dvě nezbytné svíčky liší a kdy je třeba je vyměnit za nové? Na tyto a další otázky vám odpovíme v následujícím článku.

 

Žhavicí svíčka

 

Začněme u dieselového motoru. Od benzinového se liší zejména tím, že nafta je, na rozdíl od benzinu, samovznětlivá. To znamená, že při kompresi, ke které dochází uvnitř pístu, se palivo vznítí bez nutnosti jiskry nebo plamene a směs shoří, čímž se vytvoří energie a motor se uvede do chodu. Proč tedy takový motor potřebuje extra svíčku?

 

Aby mohlo dojít k samovznícení, musí být předtím dosaženo odpovídající vysoké teploty. Vzhledem k tomu, že stěny pístu chladného motoru mohou být ledově studené, bez tzv. předehřevu za pomoci svíčky by nafta zcela neshořela a utrpěla by jak účinnost motoru, tak i životní prostředí. Kromě toho by mohlo dojít k poškození pístu, a tím i samotného motoru, a ve spalovacím prostoru by se mohly z dlouhodobého hlediska tvořit usazeniny.

 

Žhavicí svíčka tudíž předem ohřívá píst, aby se hned při startu dosáhlo požadované pracovní teploty. Zařízení je v podstatě malá ocelová tyčinka s topnou spirálou uvnitř, která se zahřívá elektrickým proudem. Žhavicí svíčky tedy mají jistou podobnost s žárovkami.

 

Zapalovací svíčka

 

U benzinových motorů hraje svíčka poněkud aktivnější roli. V těchto vozidlech se palivo nevzněcuje samostatně a potřebuje pokaždé externí zdroj energie, aby mohlo shořet. Ten poskytuje zapalovací svíčka v podobě jiskry, kterou generuje s přesným načasováním při každém stlačení směsi, čímž nutí spálené plyny expandovat a tím uvést píst do pohybu. To ovšem také znamená, že benzinový motor bez funkčních zapalovacích svíček nenastartuje vůbec nebo jen velmi obtížně, pokud je jedna nebo více svíček vadných.

 

Vzhled obou součástek je dosti podobný, zapalovací svíčka je také malá tyčinka se závitem, která je zašroubována do hlavy válce a je obklopena izolátorem, který má zabránit tomu, aby proud tekl jinudy než do hrotu svíčky. Nacházejí se tam totiž dvě elektrody, mezi nimiž za provozu přeskakují malé jiskry, které vedou ke vznícení plynů.

 

Jak dlouho takové svíčky vydrží?

 

V závislosti na výrobci, modelu a cenovém rozpětí příslušné svíčky existují různé specifikace. K prodloužení nebo zkrácení životnosti přispívá také styl jízdy a jiné vnější faktory. V zásadě lze říci, že žhavicí svíčky vydrží o něco déle a jejich funkčnost by se měla kontrolovat přibližně po ujetí 60 000 kilometrů a nejlépe by se měly zároveň i vyměnit. U zapalovacích svíček jsou intervaly obvykle kratší a začínají již po 30 000 km. Rozhodně je doporučujeme nahradit, i když se na první pohled mohou zdát nepoškozené, protože jejich selhání může snadno způsobit, že dojde k poškození motoru.

 

Jak provést výměnu žhavicích a zapalovacích svíček?

 

Oba typy svíček lze s trochou trpělivosti a vhodným nářadím pohodlně vyměnit i v rámci domácí dílny. K tomu budete potřebovat klíč na šrouby, momentový klíč, zásobník se stlačeným vzduchem (nebo případně štětec) a čistý hadr. Kromě toho vždy dbejte na to, abyste nosili rukavice a v ideálním případě i ochranné brýle, aby nedošlo ke zbytečným zraněním.

 

Nejprve se ujistěte, že vozidlo dostatečně vychladlo a že se při zásahu nepopálíte. Poté otevřete kapotu a nalezněte samotný motor. Většina moderních vozidel má dnes zvlášť kryt motoru, který je obvykle přišroubován. Odstraňte jej.

 

U zapalovacích svíček je třeba nejprve odstranit zapalovací cívky, které jsou ke svíčkám připojeny kabely. Raději si předem označte, který kabel patří ke které svíčce, abyste i později věděli, jaké je to původní pořadí, jež je nezbytné pro správné fungování. Poté můžete starou zapalovací svíčku vyšroubovat pomocí klíče s vhodným nástavcem a použít stlačený vzduch nebo štětec k odstranění sazí a jiných nečistot z otvorů svíček. Potom už jen zastrčte novou zapalovací svíčku a utáhněte ji momentovým klíčem na požadovaný utahovací moment.

 

Postup u žhavicích svíček je dokonce ještě jednodušší. Po odstranění krytu motoru stačí opatrně odšroubovat svíčky za pomoci klíče (nepoužívejte příliš velkou sílu, jinak by se mohly zablokovat) a následně vyčistit otvor stlačeným vzduchem a čistým hadříkem. Nakonec vložte nové součástky a utáhněte je stanoveným utahovacím momentem. Nasaďte a připevněte kryt motoru a tím máte výměnu úspěšně za sebou.

 

Zdroje informací:

 

https://www.topnahradnidily24.cz/autodily/zhavici_svicka/10252

 

https://www.autorevue.cz/vse-o-zapalovacich-svickach-vyplati-se-koupit-vykonnejsi-kolik-vydrzi



Sdílejte na Facebooku: Sdílejte tento článek

 


  Vaše komentáře k tomuto článku: 
Zpět na seznam článků







 

© 2011-2022   Ráj veteránů   |   kontakty   |   nápověda   |   nabídka reklamy   |  





Hledáte spolehlivou autopůjčovnu? Pronajměte si vůz od autopůjčovny taggart.cz z Prahy, která garantuje nejlepší podmínky.



K čemu slouží žhavicí a zapalovací svíčky? - Ráj veteránů | Prodej, bazar


Pozor Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s využitím souborů cookie a nezbytných osobních údajů pro analýzu, individuální obsah a reklamy. Využíváme reklamní systém společnosti Internet BillBoard, zde naleznete jaké informace se zpracovávají.
Jak společnost Google nakládá s osobními údaji v reklamních službách v rámci nařízení GDPR se dozvíte zde.
Pozor



TOPlist