Ať už se jedná o vznětový anebo zážehový motor, oba mají společné to, že potřebují malou pomoc při startování. U dieselového motoru je to žhavicí svíčka, u benzinového zase zapalovací. Tyto malé součástky zaručují, že se směs vzduchu a paliva v pístu motoru vznítí, a tím vytvoří energii potřebnou k provozu. Proč a čím se však tyto dvě nezbytné svíčky liší a kdy je třeba je vyměnit za nové? Na tyto a další otázky vám odpovíme v následujícím článku.
Žhavicí svíčka
Začněme u dieselového motoru. Od benzinového se liší zejména tím, že nafta je, na rozdíl od benzinu, samovznětlivá. To znamená, že při kompresi, ke které dochází uvnitř pístu, se palivo vznítí bez nutnosti jiskry nebo plamene a směs shoří, čímž se vytvoří energie a motor se uvede do chodu. Proč tedy takový motor potřebuje extra svíčku?
Aby mohlo dojít k samovznícení, musí být předtím dosaženo odpovídající vysoké teploty. Vzhledem k tomu, že stěny pístu chladného motoru mohou být ledově studené, bez tzv. předehřevu za pomoci svíčky by nafta zcela neshořela a utrpěla by jak účinnost motoru, tak i životní prostředí. Kromě toho by mohlo dojít k poškození pístu, a tím i samotného motoru, a ve spalovacím prostoru by se mohly z dlouhodobého hlediska tvořit usazeniny.
Žhavicí svíčka tudíž předem ohřívá píst, aby se hned při startu dosáhlo požadované pracovní teploty. Zařízení je v podstatě malá ocelová tyčinka s topnou spirálou uvnitř, která se zahřívá elektrickým proudem. Žhavicí svíčky tedy mají jistou podobnost s žárovkami.
Zapalovací svíčka
U benzinových motorů hraje svíčka poněkud aktivnější roli. V těchto vozidlech se palivo nevzněcuje samostatně a potřebuje pokaždé externí zdroj energie, aby mohlo shořet. Ten poskytuje zapalovací svíčka v podobě jiskry, kterou generuje s přesným načasováním při každém stlačení směsi, čímž nutí spálené plyny expandovat a tím uvést píst do pohybu. To ovšem také znamená, že benzinový motor bez funkčních zapalovacích svíček nenastartuje vůbec nebo jen velmi obtížně, pokud je jedna nebo více svíček vadných.
Vzhled obou součástek je dosti podobný, zapalovací svíčka je také malá tyčinka se závitem, která je zašroubována do hlavy válce a je obklopena izolátorem, který má zabránit tomu, aby proud tekl jinudy než do hrotu svíčky. Nacházejí se tam totiž dvě elektrody, mezi nimiž za provozu přeskakují malé jiskry, které vedou ke vznícení plynů.
Jak dlouho takové svíčky vydrží?
V závislosti na výrobci, modelu a cenovém rozpětí příslušné svíčky existují různé specifikace. K prodloužení nebo zkrácení životnosti přispívá také styl jízdy a jiné vnější faktory. V zásadě lze říci, že žhavicí svíčky vydrží o něco déle a jejich funkčnost by se měla kontrolovat přibližně po ujetí 60 000 kilometrů a nejlépe by se měly zároveň i vyměnit. U zapalovacích svíček jsou intervaly obvykle kratší a začínají již po 30 000 km. Rozhodně je doporučujeme nahradit, i když se na první pohled mohou zdát nepoškozené, protože jejich selhání může snadno způsobit, že dojde k poškození motoru.
Jak provést výměnu žhavicích a zapalovacích svíček?
Oba typy svíček lze s trochou trpělivosti a vhodným nářadím pohodlně vyměnit i v rámci domácí dílny. K tomu budete potřebovat klíč na šrouby, momentový klíč, zásobník se stlačeným vzduchem (nebo případně štětec) a čistý hadr. Kromě toho vždy dbejte na to, abyste nosili rukavice a v ideálním případě i ochranné brýle, aby nedošlo ke zbytečným zraněním.
Nejprve se ujistěte, že vozidlo dostatečně vychladlo a že se při zásahu nepopálíte. Poté otevřete kapotu a nalezněte samotný motor. Většina moderních vozidel má dnes zvlášť kryt motoru, který je obvykle přišroubován. Odstraňte jej.
U zapalovacích svíček je třeba nejprve odstranit zapalovací cívky, které jsou ke svíčkám připojeny kabely. Raději si předem označte, který kabel patří ke které svíčce, abyste i později věděli, jaké je to původní pořadí, jež je nezbytné pro správné fungování. Poté můžete starou zapalovací svíčku vyšroubovat pomocí klíče s vhodným nástavcem a použít stlačený vzduch nebo štětec k odstranění sazí a jiných nečistot z otvorů svíček. Potom už jen zastrčte novou zapalovací svíčku a utáhněte ji momentovým klíčem na požadovaný utahovací moment.
Postup u žhavicích svíček je dokonce ještě jednodušší. Po odstranění krytu motoru stačí opatrně odšroubovat svíčky za pomoci klíče (nepoužívejte příliš velkou sílu, jinak by se mohly zablokovat) a následně vyčistit otvor stlačeným vzduchem a čistým hadříkem. Nakonec vložte nové součástky a utáhněte je stanoveným utahovacím momentem. Nasaďte a připevněte kryt motoru a tím máte výměnu úspěšně za sebou.
Zdroje informací:
https://www.topnahradnidily24.cz/autodily/zhavici_svicka/10252
https://www.autorevue.cz/vse-o-zapalovacich-svickach-vyplati-se-koupit-vykonnejsi-kolik-vydrzi
Zpět na seznam článků