Vzduchové filtry jsou zařízení, která udržují vzduch přiváděný do místnosti nebo systému čistý od škodlivých částic. Tyto filtry ve vozidle zajišťují ochranu motoru před cizími tělesy. Mimo jiné zachycují prachové částice, plísně nebo dokonce malé kamínky. Toto je ale zároveň největší slabina filtru: jelikož neustále pročišťuje vzduch, a tím nevyhnutelně shromažďuje nežádoucí látky, časem se neodvratně opotřebovává. Vzduchové filtry proto patří ke komponentám, které vyžadují pravidelnou údržbu včetně jejich výměny. Znečištěný filtr má totiž zásadní vliv na výkon motoru, a pokud se dlouhodobě zanedbává, může jej dokonce poškodit.
Jak takový filtr funguje a z čeho je vyroben?
Ve většině vzduchových filtrů instalovaných v dnešních automobilech je filtrační médium vyrobeno z papíru. To výrazně zlevňuje pořízení nového zařízení. Naneštěstí je membrána o to citlivější a obtížněji se čistí. Opotřebované filtry by se pokud možno neměly pouze čistit nebo vyklepávat - může tak dojít k poškození filtračního materiálu nebo dokonce celé součástky - ale měly by se rovnou zcela nahradit novými. Jakmile se do systému dostane určité množství nečistot, nelze je úplně odstranit, a proto nejsou srovnatelné s úplně novým produktem.
A to je velmi důležité, protože okolní vzduch nasávaný do motoru již nemůže zcela procházet nebo se kvůli trhlinám některé částice mohou bez překážek dostat do vnitřku motoru.
Jak poznám zanesený filtr a jak jej mohu vyměnit?
Existuje řada způsobů, jak to zjistit časně. Za prvé, znečištěný filtr způsobuje vyšší spotřebu paliva při stejné ujeté vzdálenosti. Rovněž starý filtr ztěžuje startování vozidla a vede k tomu, že hůře běží za jízdy.
Nejbezpečnější a nejpřesnější metodou je však podívat se na filtr vlastníma očima. Pokud má našedlé zabarvení nebo dokonce zjevné stopy nečistot, je jasné, že je potřeba jej vyměnit. Obdobně kritické jsou promáčkliny nebo ohnuté okraje, protože tím již není zajištěno správné utěsnění a do motoru mohou bez překážek pronikat nečistoty. Dobrým důvodem ke koupi nové součástky jsou také praskliny a jiné deformace. Výměna vzduchového filtru je naštěstí poměrně snadná. Vezměte si jako příklad vzduchový filtr Mahle. Společnost Mahle je jedním z největších mezinárodních výrobců a vývojářů širokého sortimentu autodílů a má za sebou desítky let zkušeností v tomto oboru. Vzduchový filtr Mahle Original LX 566/1 je určen speciálně pro Porsche Boxter 986. Má délku 24,2 cm, výšku 17,8 cm, tloušťku 3,2 cm a váží pouhých 360 gramů.Nejprve je třeba otevřít kapotu motoru a najít kryt filtru. Někdy je označen speciálním symbolem a skříňka, ve které je filtr umístěn, je vždy připojena ke vzduchové hadici. Dále je třeba odstranit kryt. Občas se upevňuje svorkami, jindy šrouby. Opatrně vyjměte starý vzduchový filtr a přístup k motoru překryjte pomocí hadru. Pro dlouhou životnost nového filtru je nesmírně důležité, abyste nyní vyčistili skříňku a kryt od nahromaděných nečistot. Použijte k tomu buď hadřík, nebo vzduchový sprej.
Následně můžete vložit nový filtr Mahle Original. Ujistěte se, že odpovídá doporučením výrobce vašeho auta a že správně sedí. Potom ještě znovu namontujte kryt a výměna je dokončena.