Ferrari 365 GT vznikalo v nesnadné době. Jeho tvůrce Enzo již nedokázal zajistit firmu před finanční krizí, potřeboval tučný úvěr a zúžit záběr. Brány ročně opouštělo 600 automobilů vyráběných v pěti šesti verzích zhruba pěti stovkami zaměstnanců. Nejdéle, plných osm let, se produkoval typ 250 GT. Hvězdami přehlídek elegance se staly exkluzivní vozy řady 400 Superamerica.
Ani astronomické ceny ale neuchránily firmu před hranicí úpadku. Patron se totiž nehodlal vzdát neskutečně drahého závodění. A tak 10. dubna 1963 přišla nabídka od Fordu. Američané již sepisovali inventář, ale Enzo stále kličkoval. Měly vzniknout dvě firmy. V komerci by dominoval Ford, na závodních tratích Italové. Nakonec rozhodly finance: s tak malým rozpočtem by Enzovi bez souhlasu Detroitu neprošlo vůbec nic. A tak se starý pán vzepřel. Nakonec s Fordem zápasil (a vyhrával) také v prototypech a vozech GT. Jenže finanční potíže se zahnat nepodařilo a stále se zužoval manévrovací prostor. Pod křídly Fiatu již skončila Lancia, Autobianchi a Abarth…
V roce 1966 došlo také na Ferrari, Fiat se ale zachoval velkoryse. Nepožadoval ani změnu jména či postavení patrona, umožnil firmě novou expanzi. O tři roky později se na scéně objevuje typ 365 v provedení GTB 4, spolu s Lamborghini Miura nejrychlejší vůz světa (280 km/h). V rámci úsporných opatření však pronikly dlouhé prsty koncernových ekonomů až do kuchyně Ferrari.
Snaze o zvýšení praktičnosti Ferrari vyšel vstříc Pininfarina, spolupracující s Maranellem od dob typu 375 Americana. Všem bylo jasné, že oživení značky stojí a padá s pronikavým zvýšením produkce. Té se nejlépe dařilo na americkém trhu, jemuž bylo námi zkoušené 365 GT střiženo na míru. Pininfarina připravil čtyřmístnou karoserii kupé s předlouhým zadním převisem, vyvažujícím protáhlou hliníkovou kapotu nad vidlicovým dvanáctiválcem. Poměr mezi rozvorem 2650 milimetrů a celkovou délkou 4980 mm, zhruba odpovídající Tatře 603, hovoří za vše. Automobil se užitnými vlastnostmi přiblížil praktickému životu a opustil askezi cestovních derivátů závodních speciálů. Odstartovala éra luxusně vybavených ferrari.
Pokračování naleznete na webu veteran.auto.cz: Ferrari 365 GT Pininfarina
Autor: Zdeněk Vacek


Zpět na seznam článků