HUKR - království klasických automobilů v Brně.        Ráj gum - pneumatiky
Reklama:    Povlečení české výroby     |     Hrajte na PokerStars     |     Sportovní vozy     |     Ráj aut     |     ( Vaše reklama zde? )

 

 
Oldtimer magazín
 

 

( Váš banner zde? )

logo

Jaguar E-Type

Vyhledávání
Značka:
Model:
Karoserie:
Rok výroby:   
Výkon [kW]:   
Cena od: do:
Text:
Palivo:
Převodovka:
Pohon kol:
Najeto do:
Kraj:

(Více) (Méně)        

Hlavní menu
+ vložit veterána +
Ráj veteránů
novinky v nabídce
katalog prodejců
     diskusní fórumnové
     náhradní dílynové
recenze veteránů
rady při koupi
napište nám
Přihlášení do systému
Login:
Heslo:


( zapomenuté heslo? )

+ registrace +


Partneři
Sportovní vozy - inzerce sportovních aut Ráj aut - inzerce nových i ojetých autužitečné odkazy
zábavné hry
software pro prodejce
statistika webu
podpořte nás


 

Přemyšlíte jak ušetřit za auto? S povinné ručení porovnání od Porovnej24.cz ušetříte až 30%!

Srovnejto.cz - nejlevnější povinné ručení

Dřevostavby na klíč.

Ekonomické stavby.

Domy na klíč.


( Vaše reklama zde? )


Články
Je lepší leasing nebo úvěr na auto?
Pojištění veteránů
Investice aneb kupujeme veterána
další články
Doporučujeme prodejce

AUTA MOTOL

Auto Zrucký, spol. s r.o.

Tomáš Neruda


Jaguar E-Type

Zakladatel firmy Jaguar sir William Lyons se modelem E-Type trefil do černého. Na ženevském autosalonu v březnu 1961 představil automobil, který se stal etalonem sportovního vozu. Moderně pojatý automobil s osobitou aerodynamickou karoserií a vynikajícím motorem se přitom prodával za mnohem nižší cenu než srovnatelné vozy Aston Martin nebo Ferrari.

 

Vývoj Jaguaru E začal již v roce 1958 stavbou závodního prototypu E1A s nezávislým zavěšením zadních kol a motorem XK o objemu 2,4 litru. Vycházel ze samonosného podvozku a hliníkové karoserie typu D. Po ukončení testovacího programu byl vůz sešrotován. Následoval prototyp E2A, se kterým startoval Briggs Cunningham v Le Mans 1960 a v USA. Zkoušely se různé motory, například motor z typu D s obsahem sníženým na 3 litry. Přední část karoserie se již dosti podobala připravovanému modelu E, vzadu připomínal kryt za řidičem závodní D-Type.

 

Skvělý design, nezávislé zavěšení kol a motor XK

 

Na tvarech Jaguaru E se nejvíce podílel specialista v oboru aerodynamiky Malcolm Sayer, který předtím pracoval jako letecký konstruktér. Od začátku se vůz nabízel s otevřenou dvoumístnou karoserií s plátěnou střechou (Angličané používali název Open Two Seater nebo Drop Head Coupe) a jako dvoumístné kupé (Fixed Head Coupe). K roadsteru (foto) bylo možné zakoupit odnímatelnou pevnou střechu (hardtop). Štíhlý, doutníkový tvar karoserie s dlouhou přídí sahající až do poloviny délky vozu je patrný hlavně při pohledu zboku. Celá přední část byla výklopná dopředu a usnadňovala tak přístup k motoru. Při pohledu zepředu se vybaví podoba hladového žraloka s otevřenou tlamou. Proudnicový prolis na kapotě dával tušit, že i pod kapotou se skrývá nejedno překvapení.

 

První Jaguary typu E (zpětně označované jako série 1) používaly tříkarburátorový řadový šestiválcový motor o objemu 3781 cm3 z typu XK150. Spolehlivý motor XK s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě dosahoval výkonu 195 kW (265 k) při 5500 min-1 a Jaguárům dovolil maximální rychlost až 230 km/h. Další silnou stránkou Jaguaru E-Type byl vynikající podvozek, na kterém se výraznou měrou podílel Bob Knight. O skvělé jízdní vlastnosti se zasloužilo především nezávislé zavěšení všech kol a odpružení předních kol zkrutnými tyčemi a zadních kol vinutými pružinami. K bezpečné jízdě přispívaly také kotoučové brzdy na všech kolech.

 

Jaguar E-Type 3.8 je považován za nejčistší „éčko“ a navzdory několika nedostatkům (například nepohodlným sedadlům, zastaralé převodovce Moss a přístrojové desce s lesklým hliníkovým povrchem) je sběrateli velmi ceněný. Je dokonce vystaven v Muzeu moderního umění v New Yorku jako ukázka dokonalého tvarového řešení sportovního automobilu. Vůz darovala muzeu v roce 1966 firma Jaguar Cars. Tvary Jaguaru E-Type byly natolik úspěšné, že známí designéři necítili potřebu je nějak vylepšovat. Přesto vzniklo na podvozkových dílech Jaguaru E několik koncepčních studií, pod které se například podepsali Nuccio Bertone (kupé Pirana z roku 1967), Giovanni Michelotti, Pietro Frua nebo Raymond Loewy.

 

Pokračování naleznete na webu veteran.auto.cz : Jaguar E-Type

 

Autor: Karel Haas



Sdílejte na Facebooku: Sdílejte tuto nehodu

 
Fotogalerie:

Jaguar E-Type
Jaguar E-Type

 


  Vaše komentáře k tomuto článku: 


Zpět na seznam článků








 


© 2016   Ráj veteránů   |   kontakty   |   nápověda   |   Sdílejte tento web s přáteli   |     |  





Hledáte spolehlivou autopůjčovnu? Pronajměte si vůz od autopůjčovny taggart.cz z Prahy, která garantuje nejlepší podmínky.



Jaguar E-Type - Ráj veteránů | Prodej, bazar



Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie pro analýzu, individuální obsah a reklamy.