Trabantem přes Jižní Ameriku na užitkových pneumatikách
Dan Přibáň projel v Trabantu kromě Asie a Afriky také Jižní Ameriku. Při poslední expedici najeli Trabící spolu s polským maluchem a Jawou 250 více jak 16 500 km. A dojeli.
Ale zato málem nevyjeli. Jednoho srpnového dne kolem 19 hodiny nám volá kamarád a náčelník expedice Dan Přibáň, že potřebuje nutně do druhého dne ráno v Praze 12 ks zesílených dodávkových pneumatik (C) v rozměru na Trabanta. Rozjela se mašinerie plánování a hovorů dodavatelům a partnerským skladům, kde by se takové pneumatiky mohli nacházet. Ať byla šance poměrně malá, díky kvalitní logistice a znalosti partnerské sítě si Dan druhý den pneumatiky skutečně vyzvedl a my se stali sponzorem výpravy : )
Jižní Amerika od severu k jihu, tři měsíce boje s časem, rozmary počasí a technikou. Cesty necesty vedly výpravu přes bahno a kaluže deštného pralesa až po stoupání do 4868 metrů nad mořem, což je pro dvoutaktní motor s výkonem 26 koní obdivuhodný výkon. Zvláště když každých dalších 1000 nastoupaných výškových metrů způsobí ztrátu výkonu motoru o 10%. Paradoxně to historická technika zvládla lépe než posádka trpící horskou nemocí a nečekaným chladem.
Náročné stoupání do strmých horských kopců prověřilo lehké auto s předním náhonem, kterému se nedostávalo dostatek výkonu ani přilnavosti k přenesení hnací síly ve strmých kamenitých kopcích vysokých And.
"Pneumatiky jsme zničili jako nikdy, ale také vydržely jako nikdy" říká Dan.
Další krizový moment přišel na pláži Pacifického oceánu, kdy po úžasných projížďkách přes bílé pláže přišel příliv a auta zapadla do řídkého písku. Hladina začala vozy rychle požírat a bylo jasné že je zle. Díky rychlé reakci, obrovskému nasazení, kvalitním pneumatikám, flexibilnímu lanu a maluchovi se auta podařilo vyprostit, ale bylo to těsné.
Pneumatiky výprava skutečně sjela až na kost, respektive na ocel. Vzorek vzal téměř zcela za své a fotografie, kde Dan porovnává expediční pneumatiku s nepoužitou rezervou, je více než výmluvný. Velkou výhodou pneumatik a zesílených bočnic je fakt, že i při totálnímu úniku vzduchu na nich trabant stále stojí, což je při výpravách nedocenitelné.
Sponzoring Americké expedice pro nás byla výborná zkušenost. Vyzkoušel jsme pružnost dodavatelských cest a rychlost odezvy skladových zásob a hlavně jsme sledovali, co vše pneumatiky po cestě zažili po funkční stránce a výpravu dovezli šťastně až domů. Tato cenná zpětná vazba a skvělá spolupráce s Danem nás posouvá zase kousek dál ve znalosti teoretické alchymie i praktické mechaniky pneumatik. Už teď se těšíme na další Danovu dobrodružnou výpravu, která bude skutečně stát za to a při požadavku, který na nás z oblasti pneumatik vznesl znamená skutečnou výzvu, především po technické stránce, nepůjde totiž o pneumatiky tak běžné...
Těšte se a sledujte naše facebook stránky, kde se dozvíte vše důležité:
http://www.facebook.com/pneumatiky.cz
Zdroje: Tisková zpráva a fotogalerie (www.transtrabant.cz)